این روزها مردم بیشتر کولاهای رژیمی می نوشند زیرا فکر می کنند این نوشیدنی ها به دلیل نداشتن قند و کالری بی خطر هستند.

دکتر آمبریش میتال، رئیس بخش غدد درون ریز و دیابت درMax Healthcare ، می گوید: از آنجائیکه شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از شکر هستند، بنابراین، آنها طعم شیرینی های معمولی را کم رنگ تر می کنند و باعث می شوند که شما هوس خوردن شیرینی بیشتری را بکنید.

یک مطالعه کوچک که اخیراً روی 15 فرد سالم انجام شده است، نشان می دهد که سطح انسولین در بزاق این افراد یک ساعت پس از مصرف نوشابه ی رژیمی و مصرف نوشابه های معمولی افزایش یافته است. این مطالعه همچنین ترشح یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی، آسپارتام، در بزاق را ثبت کرد.

دکتر آمبریش میتال، گفت: با توجه به تعداد کم شرکت‌کنندگان و فقدان داده‌ هایی در مورد سطح قند خون این افراد، این مطالعه واقعاً چیزی را ثابت نمی‌کند. سال‌هاست که محققان تلاش می‌کنند آزمایش‌های انسولین مبتنی بر بزاق را توسعه دهند، زیرا آزمایش‌های فعلی نیاز به گرفتن خون با نیدل دارند. با این حال، آزمایشات بزاقی به اندازه آزمایش خون دقیق نیستند.

او افزود: همچنین جالب است بدانید که یکی از رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی مصرفی را می توان با استفاده از آزمایش غیر تهاجمی مبتنی بر بزاق اندازه گیری کرد.با این حال، افزایش سطح انسولین بزاق، سؤالاتی را ایجاد می کند.

آیا کولاهای رژیمی نیز می توانند منجر به افزایش قند خون شوند؟

نوشابه های رژیمی نه تنها برای افراد مبتلا به دیابت بلکه برای همه افراد آگاه به سلامت عرضه می شود. این به این دلیل است که آنها با وعده کالری صفر و شیرین کننده مصنوعی، معمولاً آسپارتام، عرضه می شوند که منجر به افزایش سطح گلوکز خون نمی شود و در نتیجه منجر به ترشح انسولین برای کنترل آن نمی شود.

بنابراین، وجود انسولین در بزاق پس از نوشیدن نوشابه ی رژیمی، از کجا می آید؟ مقدار انسولین موجود در بزاق ممکن است با سطح سرمی انسولین ارتباط داشته باشد. کولاهای رژیمی به وضوح حاوی کربوهیدرات نیستند زیرا کالری آنها صفر است. بنابراین، آیا چیز دیگری در کولا وجود دارد که این پاسخ را تحریک کند؟

دکتر میتال گفت: ممکن است این چیزی باشد که باید آن را مطالعه کنیم. او افزود: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است منجر به افزایش مقاومت به انسولین شوند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در مجله نیچر نشان داد که آسپارتام، احتمالاً با تغییر ترکیب باکتری‌های روده می‌تواند سطح قندخون را افزایش دهد.

بنابراین، باید کولاهای رژیمی بخوریم یا کولاهای معمولی؟

این بستگی به میزان مصرف کولا دارد. اگر فردی این نوشیدنی ها را به طور منظم مصرف می کند، بهتر است کولای رژیمی مصرف کند. وقتی انتخاب بین یک نوشابه معمولی و یک نسخه رژیمی باشد، به نظر می رسد دومی بهتر است. البته، هیچ نوع از کولایی برای سلامتی بهترین نخواهد بود.

کولای معمولی حاوی مقدار بسیار زیادی قند است - حدود 12 قاشق در 500 میلی لیتر - اما کولای رژیمی وعده کالری صفر را می دهد. این علامت صفر کالری با استفاده از شیرین کننده های مصنوعی به دست می آید.

مردم بیشتر تمایل دارند کولاهای رژیمی بنوشند زیرا فکر می کنند کالری کمتری مصرف می کنند. اما این می تواند منجر به عواقب منفی طولانی مدت، از جمله مقاومت به انسولین و دیابت شود. شیرین کننده های مصنوعی بسیار شیرین هستند، بسیار بیشتر از شکر، بنابراین، آنها طعم شیرینی های معمولی را کم رنگ تر می کنند و باعث می شوند که شما هوس خوردن شیرینی بیشتری را بکنید. افراد دیابتی و افراد چاق بهتر است فقط کولای رژیمی مصرف کنند. دکتر میتال می‌گوید برای یک فرد سالم، هر چند وقت یک‌بار مصرف آن مشکلی ندارد.

آیا باید شیرین کننده های مصنوعی را در غذاهای خود مصرف کنیم؟

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اوایل سال جاری نسبت به استفاده از شیرین کننده های مصنوعی به عنوان جایگزین قند برای کاهش وزن و پیشگیری از بیماری های سبک زندگی هشدار داد. در حالی که ممکن است در کوتاه مدت مقداری کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی (BMI) وجود داشته باشد زیرا شیرین کننده های مصنوعی کالری مصرف شده را کاهش می دهند، با این حال، در دراز مدت، آنها با افزایش وزن مرتبط هستند.البته این گزارش تنها به چندین مطالعه با داده هایی با قطعیت پایین در مورد ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در دراز مدت، متکی است.

منبع:

https://indianexpress.com/article/health-wellness/diet-colas-blood-sugar-levels-study-saliva-insulin-8942384/